waremarks

 

 

logo gr

                                                            

FINAL final piccolo POSTER BAUHAUS

 

 

                                        

ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

ΚΡΑΤΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΣΤΟΥΤΓΑΡΔΗΣ

ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

 

ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ

Η ΝΕΑ ΙΔΕΑ ΤΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΣΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

 

Με την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

 

ΤΟΠΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ:   ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ-ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

30 ΜΑΪΟΥ – 1 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019

 

Διεθνές συνέδριο στην Αθήνα τον Μάιο-Ιούνιο 2019 για την επέτειο των 100 ετών

από την ίδρυση του Μπάουχαους

 

  • Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 65 ανακοινώσεις ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την πρόσληψη του Μπάουχαους στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες πριν και μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο

 

  • Στις μέρες του συνεδρίου θα εκτελεσθούν τα προγράμματα των συναυλιών πρωτοποριακής μουσικής της πρώτης μεγάλης έκθεσης του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη το 1923

 

  • Στο πλαίσιο του συνεδρίου επανεκδίδονται Τα Νέα Σχολικά Κτίρια, το σπουδαιότερο βιβλίο της περιόδου του μεσοπολέμου για την ελληνική μοντέρνα αρχιτεκτονική

 

Δ Ε Λ Τ Ι Ο   Τ Υ Π Ο Υ

Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και η Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών Στουτγάρδης, με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση της σχολής του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη, οργανώνουν διεθνές Συνέδριο με τίτλο «Το Μπάουχαους και η Ελλάδα». Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Μπενάκη / Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών οδού Πειραιώς στις 30 Μαΐου - 1 Ιουνίου 2019.

Το 2019 είναι χρονιά πολλών και σημαντικών εκδηλώσεων εορτασμού αυτής της τόσο σημαντικής επετείου για τις τέχνες, την αρχιτεκτονική και τη διδακτική των τεχνών στον 20ο αιώνα. Το Μπάουχαους γεννήθηκε το 1919, από τις στάχτες του Α΄ παγκόσμιου πολέμου και στο δραματικό πλαίσιο της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης που θα διαρκέσει όσο και η ζωή της διάσημης σχολής, μέχρι την επικράτηση του ναζισμού το 1933. Γι’ αυτό και το Μπάουχαους αποτελεί μοναδική και ανεπανάληπτη εκπαιδευτική και πολιτισμική εμπειρία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού μεσοπολέμου. Στα 14 χρόνια της τρικυμιώδους πορείας της, πρώτα στη Βαϊμάρη, στη συνέχεια στο Ντέσαου και τέλος στο Βερολίνο, η σχολή θα συμβάλει αποφασιστικά στο γούστο και στη μοντέρνα αισθητική του 20ου αιώνα και θα αποτελέσει θεμελιώδες σημείο αναφοράς ως και τις μέρες μας: συνιστά την «κλασικότερη» από τις βάσεις της μοντέρνας παράδοσής μας. Το Μπάουχαους ωστόσο δεν υπήρξε μόνο μια σχολή σκέψης για τον βιομηχανικό σχεδιασμό και παραγωγή και τη μορφοποίηση ενός διαχρονικού «στιλ της μηχανής», αλλά και μια πολλαπλότητα εμπειριών σε ότι αφορά την γενικότερη αντίληψη του κόσμου και τη σημασία της πολιτικής για τη διάπλαση μιας νέας ενότητας στο κοινωνικό επίπεδο, για την εφεύρεση δηλαδή ενός νέου ανθρωπισμού. Το Μπάουχαους εντέλει δεν υπήρξε ένα αλλά πολλά, γι’ αυτό και αποτελεί μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς, μελέτης και έμπνευσης.

Τούτο είναι και το βασικό κίνητρο του συνεδρίου της Αθήνας. Στις τρεις μέρες διεξαγωγής του θα αναλυθούν δύο βασικά ζητήματα: αφενός η πρόσληψη της εμπειρίας του Μπάουχαους στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες πριν και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ειδικά για τη χώρα μας θα ερευνηθούν συστηματικά οι επιρροές της μοντέρνας ευρωπαϊκής κουλτούρας στον ελληνικό μεσοπόλεμο και στις μεταπολεμικές εκφράσεις στο πεδίο της τέχνης, της αρχιτεκτονικής και της διδακτικής. Αφετέρου, θα εξεταστούν άλλες διεθνείς εμπειρίες επανίδρυσής του ή αναφοράς στην παράδοσή του όπως η Ευρωπαϊκή Μεσογειακή Ακαδημία των Mendelsohn-Wijdeveld-Ozenfant (1933), το Black Mountain College στη Βόρεια Καρολίνα, το New Bauhaus στο Σικάγο, ο απόηχος του Μπάουχαους στη «Λευκή Πόλη» του Τελ Αβίβ, η Hochschule für Gestaltung στην Ulm, κ.ά.

65 περίπου Έλληνες και ξένοι επιστήμονες και ερευνητές θα παρουσιάσουν επιλεγμένες ανακοινώσεις πάνω σε αυτά τα θέματα, μαζί με προσκεκλημένους ξένους ιστορικούς που θα αναδείξουν ειδικότερα τον χαρακτήρα και τη σημασία άγνωστων όψεων της ευρύτερης συμβολής του Μπάουχαους.

Η ιδιαίτερη ωστόσο διεθνής σημασία του Bauhaus project στην Αθήνα του 2019 οφείλεται και σε άλλες δράσεις. Τον Αύγουστο του 1923, στο πλαίσιο της πρώτης μεγάλης έκθεσης της σχολής στη Βαϊμάρη, πραγματοποιήθηκε σειρά παράλληλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων μεταξύ των οποίων και δύο συναυλίες νέας «κλασικής» μουσικής με έργα των πρωτοποριακών συνθετών της εποχής Ernst Krenek, Paul Hindemith, Ferruccio Busoni και Igor Stravinsky. Επρόκειτο για την αντιστοιχία της ιδέας του Μπάουχαους στη μουσική, εκείνη τη μουσική που λίγο αργότερα οι ναζί θα αποκαλούσαν «καταραμένη» ή «εκφυλισμένη». Οι συναυλίες αυτές θα πραγματοποιηθούν και πάλι, μετά από κάθε ημέρα εργασιών του συνεδρίου, τα βράδια στο Μουσείο Μπενάκη. Το τελευταίο βράδυ θα είναι αφιερωμένο στη μουσική τζαζ της εποχής, μια μουσική που στο περιβάλλον του Μπάουχαους ήταν ιδιαίτερα αγαπητή. Καλλιτεχνικός υπεύθυνος του μουσικού τμήματος του αθηναϊκού Μπάουχαους 2019 είναι ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου. Οι συναυλίες πραγματοποιούνται με τη στήριξη της Πρεσβείας της Γερμανίας στην Ελλάδα και του Schwarz Foundation.

Θεωρήσαμε ωστόσο ότι η καλύτερη «ελληνική προσφορά» στο συνέδριο για το Μπάουχαους και την Ελλάδα θα ήταν η επανέκδοση του σπουδαιότερου βιβλίου του Μεσοπολέμου για τη μοντέρνα ελληνική αρχιτεκτονική της εποχής. Πρόκειται για τον δυσεύρετο πλέον και θρυλικό τόμο Τα Νέα Σχολικά Κτίρια, γνωστότερα ως «σχολεία Παπανδρέου» της δεύτερης κυβέρνησης Βενιζέλου (1928-1932) που εκδόθηκε το 1938 με την επιμέλεια του αρχιτέκτονα Πάτροκλου Καραντινού. Τα σχολεία αυτά, στα οποία έχουν φοιτήσει εδώ και δεκαετίες γενιές Ελλήνων σε κάθε γωνιά της χώρας, αποτελούν την πιο αδρή, ηρωική και εύγλωττη μαρτυρία του πόθου για εκσυγχρονισμό και της έντασης με την οποία αφομοιώθηκαν στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1930 τα μηνύματα της μοντέρνας ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής κουλτούρας. Την φροντίδα του τόμου έχουν αναλάβει οι εκδόσεις Καπόν ενώ η έκδοση πραγματοποιείται με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

 

Ένα έντονο τριήμερο λοιπόν αθηναϊκής γιορτής για το Μπάουχαους με σπουδαίο επιστημονικό, εκδοτικό και καλλιτεχνικό πρόγραμμα, αντάξιο πιστεύουμε της σημασίας αυτής της διεθνούς επετείου.

 

Ιδέα, διοργάνωση και υλοποίηση του διεθνούς συνεδρίου «Το Μπάουχαους και η Ελλάδα» και των παράλληλων μουσικών εκδηλώσεων και εκδόσεων:

Ανδρέας Γιακουμακάτος, καθηγητής Ιστορίας, κριτικής ανάλυσης και θεωρίας της αρχιτεκτονικής, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών,  +30.6936829868, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σωκράτης Γεωργιάδης, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της αρχιτεκτονικής και του ντιζάιν, Τμήμα Αρχιτεκτονικής της Κρατικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών Στουτγάρδης, +49.1729966563, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

  • Οι γλώσσες του συνεδρίου είναι η ελληνική και η αγγλική. Θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση.
  • Η συμμετοχή στο συνέδριο και η παρακολούθηση των εργασιών του είναι δωρεάν.
  • Για την παρακολούθηση του συνεδρίου δεν χρειάζεται προηγούμενη δήλωση συμμετοχής.

 

 

 FINAL final logos BAUHAUS

 

 

 

1η Ανακοίνωση, Δεκέμβριος 2017

Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας και η Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών Στουτγάρδης οργανώνουν Διεθνές Συνέδριο με τίτλο «Το Bauhaus και η Ελλάδα», με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη. Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 30-31 Μαΐου / 1η Ιουνίου 2019.

Η Σχολή του Μπάουχαους, το σημαντικότερο Σχολείο των Τεχνών και παραγωγός νεωτερικότητας στον 20ο αιώνα, είναι αποτέλεσμα μιας σειράς ιστορικών συνθηκών που συγκλίνουν μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: της κρίσης των οικονομικών δομών των ευρωπαϊκών αστικών δημοκρατιών, της αναζήτησης μιας εναλλακτικής αντίληψης και ικανοποίησης των συλλογικών αναγκών, της αποδέσμευσης από την εμπειρία της ιστορίας υπό την ριζοσπαστική πίεση των καλλιτεχνικών ιστορικών πρωτοποριών. Επιπλέον, η ίδρυση του Μπάουχαους είναι στενά συνυφασμένη με τις μεταπολεμικές συνθήκες ειδικά στη Γερμανία: η πιεστική επίδραση της τραυματικής εμπειρίας του πολέμου και της φρίκης της βιομηχανοποιημένης μαζικής σφαγής εκατομμυρίων ανθρώπων, η αίσθηση εθνικής ταπείνωσης εξαιτίας της ήττας στον πόλεμο και η οικονομική πολιτική και πολιτισμική κατάρρευση του Ράιχ. Το Μπάουχαους ως πολιτισμική υπόσχεση συνδέεται επίσης με την υπόσχεση της ίδρυσης της πρώτης γερμανικής δημοκρατίας, της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ως νέας προοπτικής. Το κοινό τέλος και των δύο, το 1933, σημασιοδοτεί εμβληματικά την έλευση των Εθνικοσοσιαλιστών στην εξουσία.

Η φιλοσοφία του Μπάουχαους, που αντλεί από την κουλτούρα των Arts & Crafts και του Deutscher Werkbund, αποσκοπεί στη γεφύρωση του χάσματος αρχικά μεταξύ τέχνης και χειροτεχνίας και στη συνέχεια στη συμφιλίωση τέχνης και βιομηχανίας. Αποσκοπεί επίσης στην κατάκτηση μιας πολλαπλής ιδέας της σύνθεσης: σύνθεσης ως σχέδιο πολιτισμικό, σύνθεσης ως συνολικής κατάκτησης της Μορφής, σύνθεσης στο πεδίο της βιομηχανικής παραγωγής προϊόντων μαζικής κατανάλωσης που να εμπεριέχουν τις αξίες του μοναδικού καλλιτεχνικού αντικειμένου. Για τον σκοπό αυτό γίνεται για πρώτη φορά δυνατή η συνεργασία καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και χειροτεχνών, έτσι ώστε το Μπάουχαους να καταστεί αμέσως μετά το τέλος του πολέμου (1919) σημείο αναφοράς των καλλιτεχνικών πρωτοποριών και ιδιαιτέρως του ευρωπαϊκού Μοντέρνου Κινήματος. Πρώτη επιδίωξη του ιδρυτή του, Walter Gropius, είναι ο διεθνιστικός χαρακτήρας της Σχολής με την προσέλκυση, για πρώτη φορά, δασκάλων από όλη την Ευρώπη.

Η Ελλάδα της εποχής ζει τη δική της τραγωδία, με τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922 και την ήττα της Μεγάλης Ιδέας, που οδηγεί σε μια πρώτη συνολική ομφαλοσκόπηση για την ταυτότητα και τον προσανατολισμό των ντόπιων πολιτισμικών εκφράσεων. Τούτο δεν σημαίνει ότι προηγουμένως η ελληνική κουλτούρα εμφανιζόταν ανοιχτή και ευεπίφορη στις προκλήσεις των ευρωπαϊκών πρωτοποριών. Η δεκαετία του 1920 αποτελεί μια κομβική στιγμή για την εγχώρια πολιτισμική συνθήκη, με τη διδασκαλία και το έργο του Δημήτρη Πικιώνη, του Φώτη Κόντογλου, του Σπύρου Παπαλουκά, του Μανώλη Καλομοίρη, της Αγγελικής Χατζημιχάλη, του Άγγελου Σικελιανού και των Δελφικών Γιορτών. Μόνο στη δεκαετία του 1930 ενισχύεται αποτελεσματικά το εγχείρημα ανταλλαγής με τα ευρωπαϊκά ρεύματα (με τον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα, τον Νίκο Εγγονόπουλο, τον Ανδρέα Εμπειρίκο, τον Νίκο Σκαλκώτα, τον Νίκο Μητσάκη και τον Πάτροκλο Καραντινό) έτσι ώστε, ιδιαιτέρως στις τέχνες και στην αρχιτεκτονική, να γίνουν δυνατές κατακτήσεις καθοριστικές για την εν εξελίξει πολιτισμική θέση της χώρας και την ένταση του δημιουργικού αυτοπροσδιορισμού στο πλαίσιο ενός διεθνούς διαλόγου.

Το συνέδριο θα κινηθεί γύρω από δύο γενικές θεματικές περιοχές:
1. Σημασία και επιρροή του Μπάουχαους στις τέχνες και την αρχιτεκτονική στην Ελλάδα
2. Συγκριτική αποτίμηση της επιρροής του Μπάουχαους σε άλλες χώρες και η διδακτική των τεχνών

Σε αυτό το πλαίσιο θα εξεταστούν ζητήματα σχετικά με τις συντεταγμένες πρόσληψης της κουλτούρας του Μπάουχαους στον ελληνικό μεσοπόλεμο• οι σχέσεις των τοπικών δημιουργών με την εμπειρία του διάσημου γερμανικού σχολείου στο πεδίο των τεχνών, της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού αντικειμένων• η κατανόηση των αυτόχθονων δημουργικών εκφράσεων υπό το πρίσμα της «επιρροής του Μπάουχαους» και η σημασία της διεθνούς ανταλλαγής και προβολής των Ελλήνων καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων της εποχής. Θα αποτιμηθεί επίσης η «ελληνική συμβολή» και η προβολή της στην ευρωπαϊκή κουλτούρα του μεσοπολέμου καθώς και η σημασία της «μυθολογίας» και της κληρονομιάς του Μπάουχαους στην ελληνική τέχνη και αρχιτεκτονική, από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι σήμερα.

Το διεθνές σκέλος του Συνεδρίου θα επικεντρωθεί, κυρίως, στις εθνικές προσλήψεις της εμπειρίας του Μπάουχαους άλλων ευρωπαϊκών χωρών πριν και μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα εξεταστούν ζητήματα όπως η γερμανική εμπειρία του Μπάουχαους (1919-1933) αλλά και η πρώτη έκθεση Μπάουχαους στο ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης (1938)• επίσης, άλλες ανάλογες εμπειρίες όπως το σχέδιο ίδρυσης της Ευρωπαϊκής Μεσογειακής Ακαδημίας των Mendelsohn-Wijdeveld-Ozenfant (1933), το Black Mountain College στη Βόρεια Καρολίνα, το New Bauhaus στο Σικάγο, το Μπάουχαους στο Τελ Αβίβ, το Imagninary Bauhaus και οι σιτουασιονιστές, η Hochschüle für Gestaltung στην Ulm, κ.ά.

Το Συνέδριο θα πλαισιωθεί από παράλληλες εκδόσεις και εκδηλώσεις σχετικές με την κουλτούρα του Μπάουχαους που θα ανακοινωθούν προσεχώς.

• Γενικές πληροφορίες Συνεδρίου: bauhaus2019.asfa.gr

• Διαδικτυακή διεύθυνση αποστολής περιλήψεων και επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

- Αποστολή περίληψης Παρασκευή 25 Μαΐου 2018

 

Νέα προθεσμία υποβολής περιλήψεων: 30  Σεπτεμβρίου 2018

Εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος για το συνέδριο, η νέα τελική προθεσμία υποβολής περιλήψεων είναι η 30η Σεπτεμβρίου 2018. Οι θεματικές περιοχές και οι προδιαγραφές παραμένουν ως έχουν. Είναι επίσης αυτονόητο ότι ισχύουν όλες οι μέχρι τώρα δηλώσεις συμμετοχής που έχουν αποσταλεί.

 

Οι γλώσσες του συνεδρίου είναι η ελληνική και η αγγλική. Θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση.

Οι περιλήψεις των εισηγήσεων μπορούν να σταλούν στα ελληνικά ή αγγλικά.

Στο συνέδριο μπορεί να γίνει κοινή Ανακοίνωση και από δύο εισηγητές. 

 

Θα ακολουθήσει η έκδοση των πρακτικών του συνεδρίου.

Η συμμετοχή στο συνέδριο και η παρακολούθηση των εργασιών του είναι δωρεάν.

Για την παρακολούθηση του συνεδρίου δεν χρειάζεται προηγούμενη δήλωση συμμετοχής.

 

Επιστημονικοί και οργανωτικοί υπεύθυνοι του Συνεδρίου και των παράλληλων εκδηλώσεων:
Ανδρέας Γιακουμακάτος, καθηγητής Αρχιτεκτονικής, Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης ΑΣΚΤ
Σωκράτης Γεωργιάδης, καθηγητής Αρχιτεκτονικής, Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών Στουτγάρδης

 

Pin It